Kaakklachten

Heb je last van kaakklachten en ondervind je problemen bij het bijten, kauwen en slikken, praten, zingen, blazen, geeuwen, lachen of zoenen?

De kauwspieren zorgen ervoor dat de onderkaak beweegt en maken deze belangrijke functies mogelijk. De beide kaakgewrichten, de kauwspieren en het gebit vormen samen het kauwstelsel. Als je kaakklachten hebt is het belangrijk dat de tandarts eerst eventuele gebitsproblemen verhelpt.

De oorzaken van kaakklachten

De meest voorkomende klachten zijn pijnlijke en vermoeide kauwspieren, beperkte mondopening (gapen!) en/of moeite met afbijten en kauwen van voedsel. Ook kunnen er geluiden optreden, zoals knappen of kraken bij het openen of sluiten van de mond.

Een groot deel van de kaakklachten heeft als oorzaak verkeerde mondhoudingen en/of mondgewoontes, zoals klemmen of knarsetanden (bijvoorbeeld ’s nachts). Hierdoor raken de kauwspieren overbelast en dit kan leiden tot pijn in de spieren en het gewricht. Soms trekt de pijn naar het oor of wordt de pijn zelfs in de tanden of kiezen gevoeld.

Bron: www.oftgroningen.nl kiespijn-en-tandpijn

Kaakklachten kunnen ook ontstaan na een klap tegen de kaak of een ongeluk. Of na behandeling bij de tandarts of kaakchirurg, waarbij de mond langdurig open is gebleven. Daarnaast kan het ook komen door slijtage van het kaakgewricht. Een belangrijke factor kan de hoofdhouding zijn in combinatie met een slechte romphouding.

Uw kaakklachten verhelpen?

Als de kaakklachten hardnekkig en erg hinderlijk zijn kan de fysiotherapeut adviezen en oefeningen geven: oefeningen voor kaakbewegingen en ontspanningsoefeningen. Triggerpoints in de spieren kunnen met dry needling behandeld worden en/of (zelf)massage. De manueel therapeut kan gewrichtstechnieken toepassen.

Bij complexe klachten kan het nodig zijn te overleggen met of doorsturen naar een orofaciaal fysiotherapeut of, bijvoorbeeld, een centrum voor bijzondere tandheelkunde.