Nekklachten

Nekpijn is een veel voorkomende klacht in de praktijk. De pijn bevind zich in de nek en kan uitstralen in de richting van het hoofd maar ook naar de arm of schouders. De pijn is vaak afkomstig uit de spieren of gewrichten. De klachten worden meestal niet veroorzaakt door een ernstige onderliggende aandoening. De nekpijn gaat normaal gesproken vanzelf over, maar als de klachten niet vanzelf over gaan kan de therapeut u helpen.

Oorzaak en ontstaanswijze
Het ontstaan van nekpijn is niet altijd duidelijk. De klachten kunnen bijvoorbeeld ontstaan na een trauma, maar ook door gebeurtenissen op het werk of stress.

Nekpijn zorgt voor beperkingen in het dagelijks leven zoals bijvoorbeeld op het werk of tijdens sporten, maar ook omkijken op de fiets of auto kan vervelend zijn.
Nekpijn geeft pijn in de nek, maar kan ook uitstralen richting het hoofd of arm/schouders.
Wanneer er sprake is van uitstraling naar de vingers kan er sprake zijn van een radiculair syndroom Er is dan sprake sensorische symptomen in de arm, zoals tintelingen, gevoelloosheid, verminderde tastzin, beperkte bewegelijkheid van de nek, verminderde spierkracht of spiercontrole en uitstralende pijn in de arm.

De therapeut gaat eerst een vraaggesprek over de klachten met u houden en vervolgens vind het lichamelijk onderzoek plaats. De therapeut gaat opzoek naar de oorzaak van de klacht en gaat op zoek behandelbare grootheden waarom de klacht niet wil herstellen.
De behandeling van nekpijn is niet voor iedereen hetzelfde, de behandeling wordt patiënt specifiek gemaakt. Globaal kan een behandeling bestaan uit: uitleg, advies, oefentherapie, manipulaties, mobilisaties en voorlichting.

Mogelijke klachten
Hernia