Lage rugklachten

Lage rugpijn komt veel in de praktijk. Het ontstaan is niet altijd duidelijk, het kan er zomaar in ‘schieten’ of het ontstaat geleidelijk. Vaak heeft het te maken met de spieren of gewrichten in de rug. De pijn zit onderin de rug en kan uitstralen naar de bil of naar de benen. Meestal is er geen blijvende schade in de rug, het herstelt meestal vanzelf. Wanneer dit niet het geval is, is interventie van de therapeut nodig.

Oorzaak en ontstaanswijze
De oorzaak van lage rugklachten is niet altijd duidelijk. Het pijn kan ontstaan door een trauma, overbelasting maar ook door gebeurtenissen op het werk, uw algehele gezondheid of stress.

De klachten kunnen voor beperkingen in het dagelijks leven zorgen zoals bukken, tillen, autorijden sporten en werken. Sommige mensen hebben eenmalig last van de rug en sommigen hebben meerdere episodes per jaar. Soms gaat de rugpijn gepaard met uitstraling richting het been of bil. Wanneer de uitstraling naar het been gepaard gaat met krachtverlies, schietende pijn, tintelingen en doofheid van het onderbeen zouden we kunnen denken aan een bijvoorbeeld een hernia.

De therapeut brengt middels vraaggesprek en onderzoek de klachten in kaart, de therapeut inventariseert waarom de klachten niet herstellen en stelt vervolgens een behandelplan op.

De behandeling verschilt per individu. Globaal kan een behandeling bestaan uit; uitleg, advies, manipulaties, mobilisatie, oefentherapie en voorlichting.

Mogelijke klachten
Hernia